Opnieuw de schoolbanken in. Nog meer leren van en over Zinzia en het werk als helpende. Begin mei was het dan zover, het leerteam is van start! Angela en Sandra zijn twee van de 12 leerlingen die het opleidingstraject tot helpende gaan volgen. De komende periode volgen we hen; van de eerste dag, een dienst als helpende, tot het behalen van het certificaat. In deze editie krijgen de leerlingen een scholing in til- en transfer.

Fysiotherapeuten Floor Hermens en Chantal Schrik geven vandaag uitleg over tillen en transfers. “Er zijn verschillende transfers en natuurlijk gaan we daar ook het een en ander over vertellen. Maar we willen vooral dat jullie het zelf ervaren. Dat je zelf ook in een tillift hangt of in een stalift staat. Want alleen dan ervaar je wat je een bewoner ervaart”, vertelt Chantal.

Praktijkprincipes
“Het belangrijkste is dat je zo min mogelijk tilt. En dat is best gek in ons werk. Want hoe doe je dat dan? Motiveer de ander en stimuleer om mee te bewegen. Respecteer het ook als de ander niet wil of kan mee bewegen”, Floor begint met de praktijkprincipes. “Bereid jezelf en de handeling goed voor. Vergeet jezelf niet, zorg goed voor jezelf want het is zwaar werk, vergis je er niet in”, vervolgt ze. De leerlingen luisteren aandachtig. In de vergaderzaal staat de nodige apparatuur al klaar om uitgeprobeerd te worden. “Voer de handeling goed uit en rond de handeling ook goed af”, besluit Floor.

Tillen
Na de nodige praktische uitleg over het gebruik van de liften, baleinen, de tilbanden en tilmatten is het zover, de leerlingen mogen zelf aan de slag.

“Wie durft er als eerste?” Jolanda gaat de uitdaging aan. Ze ligt op het bed. Floor brengt de tilmat onder. “Bij het onderbrengen van de tilmat brengen we het bed omhoog, op werkhoogte. Maar als we de tillift erbij pakken gaat het bed weer naar beneden. Het is voor een bewoner namelijk niet fijn als hij zo hoogt hangt”, vertelt Chantal. Jolanda hangt ondertussen in de mat en geeft zich over aan de apparatuur en aan de fysiotherapeuten. “Je hebt echt geen flauw benul wat er allemaal gebeurt. Als je niet de juiste aanwijzingen krijgt weet je echt niet waar je bent en wat er gaat gebeuren”, vertelt ze terwijl ze in de rolstoel wordt gehesen.

Nu is Jans aan de beurt voor de stalift. De voeten op een plateau en de benen tegen twee steunen aan. Om haar middel is een tilband vastgemaakt. Met haar handen houdt ze twee steunen vast. En dan voor ze het doorheeft helpt de stalift haar overeind. “Het hangt eigenlijk wel lekker”, zegt Jans. Chantal: “Ja, dat is dus eigenlijk niet de bedoeling. Mensen moeten echt staan in de stalift. De heupen moeten boven de voeten komen.”

Overgave
En nu mogen de leerlingen het zelf, met elkaar, uitproberen. Sandra en Mick proberen de stalift uit. Mick staat overeind in de stalift: “En wat ga je nu met mij doen?” Sandra: “Haha, dat zou jij wel willen weten hè!” Ondertussen geeft Chantal wat extra uitleg: “Let goed op waar je iemand met de tillift op het bed legt. Probeer dit meteen goed te doen anders moet de bewoner weer omhoog en dat is natuurlijk niet fijn. Voor jou niet maar vooral voor de bewoner niet.”

Bij de tillift hangt Imke in de tillift als de lift er ineens mee op lijkt te houden. Chantal: “Iets met voorbereiding toch?” Sandra en Angela lachen. “Nou Imke, wij gaan naar huis”, roept Sandra lachend. De rest van de leerlingen lachen mee. Hè gelukkig, het werkt weer. Imke wordt netjes in de stoel gehesen. Nu is Sandra aan de beurt voor de stalift. Ze gilt zachtjes als ze omhoog wordt getild. “Het is heel apart om dit mee te maken. Je moet je echt overgeven aan het apparaat maar ook aan de persoon die het apparaat bedient. En dan moet ik de tillift nog ervaren, daar heb je volgens mij helemaal geen grip meer op iets”, zegt Sandra terwijl ze naar de andere lift kijkt…

Het is mooi dat de leerlingen zo mogen ervaren hoe het voelt om getild te worden. Een ervaring rijker, goed om mee te nemen in hun werk.

Meer weten over het opleidingstraject tot helpende?
Lijkt jou het opleidingstraject ook interessant? Wil jij er meer over weten? Neem contact op met Jorina Ploeg en Saskia van Herwijnen, praktijkopleiders, via jorina.ploeg@zinzia.nl en saskia.vanherwijnen@zinzia.nl